Sledujte návštevníkov vašej Web stránky
Majiteľia web stránok vždy sledovali čo sa deje na stránkach, prostredníctvom jednoduchých počítadiel, merajúcimi počet návštevníkov. Dnes je k dispozícii oveľa sofistikovanejší softvér, vďaka ktorému možno zistiť, čo presne používateľ na stránke robí, napríklad ako sa tu pohybuje alebo na čo kliká.
Povedzme, že ste si založili nový firemný web, ale nie ste si istí, či na ňom máte ten správny obsah. Máte vďaka nemu nejaké zákazky, ale mohlo by to byť lepšie. Čo teraz? Skúsiť obsah zmeniť a čakať, či sa to nejako prejaví? Bez presných dát a informácií to bude vždy len metóda pokus – omyl.
Aký analytický nástroj vybrať?
Nikdy neurobíte chybu, ak svoje webové stránky prepojíte s Google Analytics, najpopulárnejším meracím nástrojom, ktorý je v základnej verzii zadarmo. Pomocou neho zistíte, ako návštevníci váš web našli a ako sa na ňom správajú. Možno ho tiež využiť na vyhodnocovanie návratnosti on-line kampaní, napríklad na sociálnych sieťach.
Existujú desiatky ďalších nástrojov, ktoré vám pomôžu ísť s analytikou viac do hĺbky. Často vám na základe zozbieraných dát poradia, čo a ako vylepšiť – väčšinou však ide o platený softvér. Medzi ne patrí napríklad Hotjar, ktorý analyzuje on-line správanie návštevníkov pomocou „heat maps“, ktoré vizualizujú zozbierané informácie. Ďalším populárnym nástrojom je Smartlook, ktorý zaznamenáva videozáznamy obrazovky z každej návštevy. Za vyskúšanie stojí tiež Facebook Pixel, Spring Metrics, Woopra alebo Clicky.
Aké dáta sledovať?
Dôležitejšie než výber nástroja je správne určiť, aké metriky je potrebné merať. Neexistuje žiadny univerzálny návod pre všetky weby. Treba si uvedomiť, čo chcete dosiahnuť, aký typ návštevníkov pravdepodobne navštevuje vaše webové stránky a aké sú ich zámery.
Prvé číslo, po ktorom sa budete asi pýtať, je, koľko ľudí vôbec navštevuje vaše webové stránky. Na také základné metriky by vám mala odpovedať aj firma, u ktorej máte hosting, takže nie je potrebné využívať žiadne analytické nástroje. Uistite sa však, že odlíšite počet unikátnych návštevníkov (nezapočítavajú sa vracajúci používatelia) od počtu zobrazených stránok (tiež známych ako impresie).
Odkiaľ k vám užívatelia chodia?
Ďalšia dôležitá metrika je zdroj návštev, teda odkiaľ používateľ prišiel. Môže ísť o priamu návštevu (používateľ zadá vašu adresu do prehliadača), odkaz z iného webu, sociálnej siete, e-mailu a pod., alebo návštevu z organického či plateného vyhľadávania (PPC). Podľa toho môžete určiť, ktoré zdroje stojí za to viac podporiť a ktoré pre vás nie sú také dôležité.
Určite je tiež dobré vedieť, aké kľúčové slová vám prinášajú návštevnosť, čo nájdete v každom lepšom nástroji (vrátane základnej verzie Google Analytics). Podľa reportu potom môžete upraviť kľúčové slová a obsah alebo naopak odstrániť frázy, ktoré produkujú najväčší bounce rate (percento návštevníkov, ktorí opustia web po zobrazení iba jednej stránky). Ak vediete e-shop, bude pre vás dôležité nájsť kľúčové slová, ktoré generujú najviac konverzií, a ďalej s nimi pracovať.
Nechajte si poradiť
Pozrite sa tiež na to, ako sa návštevník na webe pohybuje, teda z ktorej stránky mieri na ktorú, alebo z ktorej stránky spravidla odchádza. To môže znamenať, že buď našiel požadovanú informáciu, alebo naopak nenašiel, čo je pre vás signál, aby ste niečo zmenili. Ak nemáte s analytikou príliš skúseností, bude pre vás spočiatku ťažké takéto veci vyhodnocovať, takže je lepšie si aspoň základy vyjasniť s odborníkmi. Medzi nich patríme aj my, preto sa na nás v prípade otázok neváhajte obrátiť!